Tokon is een leer/speelsite voor de kleuter (derde kleuterklas - Groep2) met als doel de voorbereidende rekenvaardigheden op een hoger plan te tillen. De tijd die de kinderen kunnen doorbrengen achter de tablet of pc is bewust beperkt gehouden en zal de 20 minuten/dag niet overschrijden. De kleuter doorloopt de oefeningen volgens zijn tempo en gedrevenheid.

  • Aanmelden
  • Mededeling voor gebruikers
  • Aanvraag voor kennismakingspakket

Tokon.be : Een interactief computerspel om het voorbereidend rekenen te trainen door te tellen en te vergelijken
Magda Praet & Annemie Desoete (Faculty PPW_UGent)

At Ghent University, a new game developed by which the preparatory math skills of children can be trained. It is specially designed for children and wacky calculators in Group 2. The game is based on the latest scientific findings on the development of numeracy skills in young children. Therefore, it was working very systematically in building amount to understanding the character concept and the appointment.

Thans zijn we gestart met veel aandacht voor alle kenmerken die een spel een echte ‘serious game’ maken maar evidence-based blijft.

Het verhaal speelt zich af in het interesseveld van de kinderen en elk kind wil toch wel bevrijder zijn, niet?

Voor de leerkracht is het een aanvulling, omdat de kinderen op hun eigen niveau kunnen oefenen aan deze belangrijke rekenvaardigheid in de kleuterklas, zonder dat hier extra instructie voor nodig is. Bovendien kan de leerkracht de voortgang van de kinderen volgen, waardoor direct zichtbaar is welke leerlingen moeite hebben met dat deeltje van het voorbereidend rekenen en die misschien extra bijsturing nodig hebben.

Vorige jaren werd een pilootstudie uitgevoerd, waaraan 132 kinderen uit groep 2 hebben deelgenomen. Zij hebben de oefeningen gedaan zonder dat er van een echt spelconcept sprake was. Nu wordt het ingeplant in een spel waarbij de leerkracht veel meer feedback krijgt over de struikelblokken van de kinderen.